تامین مالی مرحله کشت ایده و مرحله اولیه

5/5 - (1 امتیاز)

سرمایه یا تامین مالی مرحله کشت ایده، سرمایه مرحله اولیه است که استارت‌آپ از آن ‌جهت پیاده‌سازی یک ایده استفاده می‌کند. تفاوت بین سرمایه مرحله کشت ایده و سرمایه مرحله اولیه این است که سرمایه مرحله کشت ایده به‌طورکلی برای زمانی است که شرکت هنوز به مرحله درآمد‌زایی نرسیده و احتمالاً در حال تهیه نقشه راهنمای محصول یا فناوری است. سرمایه مرحله اولیه معمولاً زمانی تامین می‌شود که کسب ‌و ‌کار به درآمد‌زایی نزدیک می‌شود یا درآمد‌هایی دارد، اما هنوز به مرحله سود‌دهی نرسیده است. هدف سرمایه‌گذاری در این مرحله این است که تا وقتی پول نقد بیشتری، مانند سرمایه‌های حاصل از سرمایه‌گذاران خطر‌پذیر یا نقدینگی‌های تولید شده توسط خود استارت‌آپ، به کسب‌و‌کار تزریق شود بیشتر روی پژوهش‌ها سرمایه‌گذاری کند تا روی توسعه و حفظ استارت‌آپ.

سرمایه مرحله کشت ایده و مرحله اولیه ممکن است از چند منبع مختلف فراهم شوند که در این مقاله از آکادمی مسکن پلاس آنها را شناسایی نموده و به طور مفصل در مورد‌شان بحث می‌کنیم. تامین مالی سرمایه کشت ایده شاید کار ساده‌ای نباشد، زیرا استارت‌آپ ممکن است فقط در مرحله ایده باشد. بنیان‌گذاران صرفاً در مورد اینکه استارت‌آپ آنها به چه شکل خواهد بود و چه کاری انجام خواهد داد ایده‌ای دارند، اما برای تحقق بخشیدن به آن ایده نیازمند سرمایه اولیه کشت ایده هستند. میزان عدم قطعیتی که استارت‌آپ را در آغاز کار فرا می‌گیرد ممکن است باعث هراس سرمایه‌گذاران شود. بنابراین استارت‌آپ‌ها اغلب به سرمایه خود، سرمایه‌هایی که توسط اعضای خانواده و دوستان فراهم می‌شوند، کمک‌های بلا‌عوض و تامین مالی جمعی که منابع اصلی سرمایه اولیه به شمار می‌روند، متکی هستند.

بررسی تامین مالی مرحله کشت ایده

سرمایه‌گذاری شخصی‌ (خود‌گردانی)

یکی از منابع اولیه سرمایه، سرمایه‌گذاری‌های شخصی است که توسط کارآفرینان و بنیان‌گذاران شرکت انجام می‌شوند. از این کار گاهی با عنوان خودگردانی یا خود‌کفایی مالی نیز یاد می‌شود. سرمایه‌گذاری شخصی در شرکت رو‌به‌رشد شما می‌تواند اعتماد‌به‌نفس و از‌خود‌گذشتگی‌تان برای کسب‌و‌کار‌های خطر‌پذیر‌تان را به سرمایه‌گذاران احتمالی نشان دهد. سرمایه‌گذاران اغلب مایل‌اند استارت‌آپ‌هایی را تامین مالی کنند که بنیان‌گذارانش آن‌قدر به هدفشان ایمان دارند که مایل‌اند خود‌شان حمایت مالی فعالیت کسب‌و‌کار‌شان را بر عهده بگیرند. از این مسئله با عنوان «شریک بودن در سود و زیان» یاد می‌شود.

بنیان‌گذاران شرکت و کارآفرینان به چند طریق می‌توانند حامی مالی کسب‌و‌کار خطر‌پذیر خود‌شان باشند.

  • سرمایه‌گذاری از محل پس‌انداز‌ها

    بسیاری از کارآفرینان و بنیان‌گذاران شرکت‌ها از پس‌انداز‌های شخصی خود به‌عنوان منبع سرمایه اولیه مرحله کشت ایده برای فعالیت استارت‌آپشان استفاده می‌کنند. کارآفرینان سریالی که موفقیت‌هایی را در زمینه کسب‌و‌کار در کارنامه‌شان دارند می‌توانند سرمایه کافی برای تامین مالی مرحله کشت ایده را فراهم کنند.

  • استقراض در ازای اموال غیر‌منقول

    اگر صاحب یک خانه یا یک دارایی واقعی دیگر هستید، شاید این دارایی بتواند امکان دریافت وام بر اساس ارزش ملکتان را فراهم کند.

  • نقدکردن اموال شخصی

    بنیان‌گذاران شرکت‌ها و کارآفرینان همیشه می‌توانند اموال شخصی خود را نقد نموده و از آن به‌عنوان سرمایه مرحله کشت ایده برای فعالیت کسب‌و‌کار‌شان استفاده کنند.

  • استفاده از اموال شخصی به‌عنوان وثیقه‌ای برای دریافت وام

    اگر بنیان‌گذاران شرکت از اعتبار خوبی برخوردار باشند، می‌توانند با وثیقه قراردادن اموال شخصی‌شان یک وام بانکی برای سرمایه مرحله کشت ایده دریافت کنند.

تامین سرمایه توسط دوستان و خانواده

بسیاری از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌هایی که در مرحله اولیه قرار دارند سرمایه مرحله کشت ایده را از سرمایه‌گذاری‌ها یا وام‌های ارائه‌شده توسط اعضای خانواده و دوستان نزدیک فراهم می‌کنند. میزان سرمایه‌ای که از این منابع به دست می‌آید تا حد زیادی به منابع مالی موجود برای دوستان و خانواده شما و اعتمادی که دوستان و خانواده‌تان به شما و مفهوم استارت‌آپ دارند، بستگی دارد. مدیریت سرمایه مرحله کشت ایده که از این منابع به دست می‌آیند نیز کار دشواری است، زیرا رفتاری که کارآفرینان و بنیان‌گذاران شرکت با دوستان و خانواده خود دارند با رفتاری که با سرمایه‌گذاران شخص ثالث دارند متفاوت است. (به‌عنوان‌مثال، وقتی سرمایه سرمایه‌گذار شخص ثالث را می‌پذیرند رابطه شخصی قدیمی با او ندارند).

مشکلات تامین سرمایه توسط دوستان و خانواده

اگر‌چه داستان‌های وحشتناک زیادی در مورد سرمایه‌گذاری‌ها و وام‌های فراهم‌شده توسط خانواده و دوستان وجود دارد، اما اگر وام یا سرمایه‌گذاری را به‌صورت حرفه‌ای کنترل کنید می‌توانید از بسیاری مشکلات اجتناب کنید و بسیاری از تعارض‌های احتمالی را کاهش دهید یا حذف کنید. به‌عنوان‌مثال، بسیاری از سرمایه‌گذاران که از اعضای خانواده و دوستان فرد بنیان‌گذار هستند گهگاه به‌اشتباه تصور می‌کنند که سرمایه‌گذاری‌شان به آنها این اجازه را می‌دهد تا در نحوه اداره کسب‌و‌کار دخالت کنند. اگر رفتار یکسانی با سرمایه‌گذاری‌ها و تامین مالی‌های انجام شده توسط خانواده و وام‌ها و سرمایه‌گذاری‌های فراهم شده توسط شخص ثالث نا‌آشنا داشته باشید، می‌توانید احترامی که شایسته دوستان و خانواده‌تان به‌عنوان سرمایه‌گذاران استارت‌آپ شما هست را به آنها بگذارید و آنها را از تلاش برای مدیریت استارت‌آپ باز‌دارید. این کار باعث شفاف‌سازی کامل شرایط تامین مالی برای طرفین خواهد شد و احتمال اختلاف‌نظر در آینده را کاهش خواهد داد.

اگر شخص ثالثی شرایط سرمایه‌گذاری را آموزش و توضیح دهد کمک زیادی به تامین سرمایه خواهد شد. اگر از شخص ثالثی بخواهیم نقش واسطه را ایفا کند، سرمایه‌گذاری ظاهر جدّی‌تر و حرفه‌ای‌تری پیدا می‌کند. شرایط سرمایه‌گذاری خصوصی شامل سرمایه عادی، سرمایه ممتاز، سود‌های تحقق‌یافته، ترجیحات، و حقوق دیگر می‌شود. در مورد سرمایه‌گذاری خصوصی در بخش بعد بحث خواهیم کرد. ابزار بدهی معمولاً قابل‌فهم‌تر بوده و شامل اصطلاحاتی مانند وام، نرخ بهره، ویژگی‌های تبدیل و وثیقه می‌شوند. شخص ثالث می‌تواند این اصطلاحات را توضیح دهد، تا سرمایه‌گذاران حقوقشان و آنچه در مقابل پولشان به دست می‌آوردند را درک کنند. یک توافقنامه کامل برای تامین مالی دقیقاً مشخص می‌کند که خانواده و دوستان به‌عنوان سرمایه‌گذار باید انتظار به‌دست‌آوردن چه چیزی را داشته باشند.

تامین مالی توسط دوستان و خانواده

تامین مالی از طریق کمک‌های بلا‌عوض خصوصی یا دولتی

یکی از منابع سرمایه مرحله اولیه که کسب‌و‌کار‌های جدید باید در نظر داشته باشند، کمک‌های بلاعوض است. بر‌خلاف وام‌ها، پول کمک بلا‌عوض نباید در آینده باز‌پرداخت شود، بنابراین سهام سهام‌داران فعلی را تقلیل نمی‌دهد. معمولاً برای نحوه استفاده از کمک‌های بلا‌عوض در یک دوره زمانی خاص شرایطی وجود دارد. کمک‌های بلا‌عوض شکل‌های فراوانی دارند. باید آنها را با دقت بررسی کنید تا بهترین نوع کمک بلا‌عوض برای نیاز‌های خاص شرکت خود را مشخص کنید.

احراز صلاحیت جهت دریافت کمک‌های بلا‌عوض خاص کار بسیار دشواری است، و ارائه درخواست برای دریافت کمک‌های بلا‌عوض نیز زمان‌بر می‌باشد. برای بسیاری از شرکت‌ها که در مرحله اولیه کسب‌و‌کار قرار دارند، پیگیری کمک‌های بلا‌عوض ممکن است ارزش تلاش را نداشته باشند و سرانجام به این دلیل که یک فرایند زمان‌بر، خسته‌کننده، و اغلب بی‌ثمر، است صرفاً اتلاف وقت باشد. اما شرکت‌هایی که در مرحله اولیه کسب‌و‌کار خود قرار دارند و از صنایع واجد شرایط محسوب می‌شوند، مانند استارت‌آپ‌های فناورانه، یا استارت‌آپ‌هایی که هدف‌های مشخصی دارند، تلاش‌های مربوط به ارائه درخواست کمک بلا‌عوض درصورتی‌که کمک بلا‌عوض اعطا شود کاملاً ارزشمند هستند.

روش‌هایی برای دریافت این کمک‌ها

اگر معتقد هستید که پیگیری کمک‌های بلا‌عوض برای کسب‌و‌کار خاص شما ایده خوبی است، بهتر است یک طرح برای انجام فرایند درخواست کمک بلا‌عوض تهیه کنید، شرکت سپهر بوم راد در زمینه ارائه مشاوره برای نوشتن این طرح‌ها و همکاری در ارائه به نهادهای حمایتگر همواره اماده پذیرش شرکت‌ها است. شرکت‌هایی که در مرحله اولیه قرار دارند باید تعداد انگشت‌شماری از کمک‌های بلا‌عوض که ظاهراً مناسب به نظر می‌رسند و با اهداف کسب‌و‌کار استارت‌آپشان هم‌راستا هستند را مد‌نظر قرار دهند. سپس، مهم است که شرکت با نهادی که حمایت مالی کمک بلا‌عوض را بر عهده دارد ارتباط برقرار کند. شرکت می‌تواند از برقراری ارتباط با فردی که برای نهاد تامین‌کننده کمک بلا‌عوض کار می‌کند یا به آن نهاد وابسته است، منافع زیادی کسب کند. به‌منظور دریافت توصیه‌ها و پیشنهادهای مربوط به فرایند ارائه درخواست، خواه از افرادی که برای نهاد تامین‌کننده کمک بلا‌عوض کار می‌کنند یا از افرادی که ممکن است از نحوه موفقیت در دریافت کمک بلا‌عوض مطلع باشند، پرس‌و‌جو کنید. مطمئن شوید که درخواستتان کامل است، و امیدوار باشید که بهترین نتیجه را کسب خواهید کرد.

تامین مالی از طریق کمک‌های بلاعوض

برنامه معمول اعطای کمک بلاعوض

هر‌کدام از سازمان‌های اعطاکننده این کمک، برنامه کمک بلا‌عوض خود را مدیریت می‌کنند. این یک برنامه سه‌مرحله‌ای است که در آن کسب‌و‌کار‌های کوچک و استارت‌آپ‌ها وظیفه پژوهش و توسعه نوآوری را انجام می‌دهند. فرایند تامین مالی بر اساس این سه مرحله تفکیک می‌شود و مراحل بر مبنای یکدیگر ایجاد می‌شوند، یعنی فقط در صورتی می‌توانید سرمایه مرحله دوم را دریافت کنید که مرحله اول را با موفقیت به پایان رسانده باشید.

  • مرحله 1

    در مرحله اول این برنامه مشخص می‌شود که آیا این نوآوری صرفاً ماهیت فناورانه دارد؟ آیا این نوآوری امکان‌پذیر است؟ و آیا ظرفیت تجاری وجود دارد.

  • مرحله 2

    مرحله دوم روی پیشبرد تلاش‌های پژوهش و توسعه تمرکز می‌کند که بر مبنای نتایج کسب‌شده از مرحله 1 گسترش پیدا می‌کنند.

  • مرحله 3

    در مرحله سوم، استارت‌آپ یا کسب‌و‌کار کوچک بر اساس نتایج تلاش‌های پژوهش و توسعه که در دو مرحله اول این برنامه به دست آمده‌اند، اهداف تجاری‌سازی را دنبال می‌کند. به‌طورکلی هیچ‌گونه سرمایه‌ای برای مرحله سوم وجود ندارد. هر‌چند شرکت ممکن است جهت تامین مالی مازاد واجد شرایط دریافت کمک‌های بلا‌عوض خاصی از سوی منابع دیگر باشد.

کمک‌های بلا‌عوض خصوصی و بنیادی

تعدادی کمک بلا‌عوض خصوصی وجود دارد که توسط کسب‌و‌کار‌های رسمی و سایر سازمان‌ها در دسترس قرار می‌گیرند. کمک‌های بلا‌عوض خصوصی شرایط احراز صلاحیت خاصی دارند و معمولاً به استارت‌آپ‌ها یا کسب‌و‌کار‌های کوچکی که اهداف مشخصی دارند اعطا می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، کمک‌های بلا‌عوض خصوصی برای زنان صاحب استارت‌آپ، اقلیت‌های مذهبی صاحب استارت‌آپ، استارت‌آپ‌هایی که توسط افراد با‌تجربه راه‌اندازی می‌شوند، وجود دارند.

یافتن کمک‌های بلا‌عوض خصوصی برای استارت‌آپ‌ها و کسب‌و‌کار‌ها ممکن است به اندکی تلاش نیاز داشته باشد، و شناسایی کمک بلا‌عوضی که استارت‌آپ خاص شما واجد شرایطش باشد نیز زمان‌بر است. با‌این‌حال، نتیجه کار ممکن است بسیار قابل‌توجه باشد، زیرا کمک بلا‌عوض اصولاً پول رایگانی است که نحوه استفاده از آن شرایطی دارد.

تعداد زیادی کمک بلا‌عوض نیز وجود دارد که توسط بنیاد‌های خصوصی فراهم می‌شوند. بنیاد‌ها در جستجوی متقاضیانی هستند که فعالیت‌های کسب‌و‌کار‌شان با اهداف بنیاد یا آنچه مورد حمایت بنیاد است هم‌راستا باشند.

تامین مالی جمعی فناوری

تامین مالی جمعی روش نسبتاً جدیدی برای جمع‌آوری سرمایه مرحله اولیه است که از طریق تلاش‌های جمعی و همکاری شبکه‌ای از افراد یا حامیان مالی صورت می‌گیرد، و شامل جمع‌آوری پول به‌منظور کمک به حمایت از طرح کسب‌و‌کار شرکت می‌شود. این مدل معمولاً از یک پلتفرم آنلاین استفاده می‌کند که امکان تعامل با سرمایه‌گذارانی از سرتاسر جهان را برای شرکت‌هایی که در مرحله اولیه قرار دارند فراهم می‌کند. مبلغی که هر فرد سرمایه‌گذاری می‌کند معمولاً نا‌چیز است، اما مجموع سرمایه‌گذاری‌های انباشته‌شده در پلتفرم تامین مالی جمعی می‌تواند سرمایه هنگفتی را فراهم کند. همانطور که در مقاله مدل‌های تامین مالی جمعی گفته شد چهار نوع تامین مالی جمعی وجود دارد: تامین مالی جمعی پاداش‌محور، تامین مالی جمعی مبتنی بر پیش‌فروش محصول یا مبتنی بر سهام، تامین مالی جمعی مبتنی بر بدهی و تامین مالی جمعی مبتنی بر اهدا یا خیریه.

کرادفاندینگ رمز ارز

در مدل تامین مالی جمعی مبتنی بر پاداش، شرکت‌هایی که در مرحله اولیه قرار دارند پاداشی را برای سرمایه‌گذاران تامین مالی جمعی در نظر می‌گیرند تا آنها را به سرمایه‌گذاری‌های کوچک در شرکتشان ترغیب کنند. در این نوع تامین مالی جمعی ممکن است شرکت محصول یا خدمات خود را در ازای سرمایه‌گذاری‌ها به‌صورت رایگان یا با قیمتی ارزان‌تر در اختیار سرمایه‌گذاران تامین مالی جمعی قرار دهد. گاهی اوقات، شرکت‌هایی که در تامین مالی جمعی مشارکت دارند از سیستم تشویقی طبقه‌ای برای ترغیب سرمایه‌گذاران استفاده می‌کنند. سطوح مختلف پاداش‌های ارائه‌شده بر اساس مبلغی است که سرمایه‌گذاری می‌شود.

نمونه مبتنی بر پاداش:

اگر یک شرکت استارت‌آپ در ارائه خدمات پرستاری از طریق یک برنامه کاربردی مبتنی بر حق اشتراک برای تلفن هوشمند تخصص داشته، ممکن است انگیزه‌های زیر را برای سرمایه‌گذاران جمع‌سپاری فراهم کند:

(1) سه ماه اشتراک رایگان خدمات برای سرمایه‌گذاران تامین مالی جمعی که هزار دلار سرمایه‌گذاری می‌کنند،

(2) شش ماه اشتراک رایگان خدمات برای سرمایه‌گذاران تامین مالی جمعی که دو هزار دلار سرمایه‌گذاری می‌کنند، و

(3) دوازده ماه اشتراک رایگان خدمات برای سرمایه‌گذاران تامین مالی جمعی که سه هزار دلار سرمایه‌گذاری می‌کنند.

تامین مالی جمعی مبتنی بر پیش‌فروش یا سهام، نوعی تامین مالی جمعی است که شرکت اوراق بها‌داری برای طرح تولیدی یا فناورانه خود در ازای دریافت سرمایه به سرمایه‌گذاران واگذار می‌کند. ازآنجایی‌که سرمایه‌گذاران اوراق بها‌دار طرح شرکت را در ازای سرمایه‌گذاری‌شان به دست می‌آورند، قوانین زیادی در مورد این نوع تامین مالی جمعی وجود دارد که توسط کارگروه تامین مالی جمعی شرکت فرابورس وضع شده‌اند.

قوانین جدید کارگروه تامین مالی جمعی شرکت فرابورس که فعالیت‌های تامین مالی جمعی مبتنی بر سهام را کنترل می‌کنند برای سرمایه‌گذارانی که ثروت هنگفتی نداشتند، این امکان را فراهم کردند تا به‌گونه‌ای که قبلاً صرفاً برای سرمایه‌گذاران شرکت، امکان‌پذیر بود در طرح‌های شرکت سرمایه‌گذاری کنند. بر اساس قوانین جدید، همه افراد سجامی می‌توانند با استفاده از پلتفرم‌های آنلاین تامین مالی جمعی تا پانصد میلیون تومان در طرح‌های استارت‌آپ‌ها و شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کنند. برای سرمایه‌گذاری‌های بالا‌تر از پانصد میلیون تومان، نیاز است که شخصیت سرمایه‌گذار از نوع حقوقی باشد.

تامین مالی جمعی به چند طریق می‌تواند برای شرکت‌هایی که در مرحله اولیه قرار دارند سودمند باشد:

  • تامین مالی جمعی می‌تواند شبکه حمایتی قدرتمندی را برای استارت‌آپ و کسب آگاهی در مورد کالا‌ها و خدمات ارائه‌شده توسط شرکت ایجاد کند.
  • سرمایه‌گذاران تامین مالی جمعی اغلب می‌توانند مشتریان احتمالی باشند؛ بنابراین تامین مالی جمعی موفق می‌تواند مشتریان مادام‌العمر تولید کند.
  • تامین مالی جمعی می‌تواند فرصتی برای عرضه ایده کسب‌و‌کار یا محصول شرکت به بازار باشد، یعنی جایی که افراد در مورد آن ایده صحبت کرده و شایعه ایجاد می‌کنند. در‌واقع، تامین مالی جمعی می‌تواند فرصتی برای بازاریابی و همچنین فرصتی برای تامین سرمایه مرحله اولیه باشد.
  • ریسک شرکت و استارت‌آپ با شریک کردن سرمایه‌گذاران در سود و زیان طرح تامین مالی جمعی کاهش میابد.
  • نظارت شرکت فرابورس و عامل تامین مالی جمعی بر استارت‌آپ باعث افزایش سطح اعتماد نسبت به محصولات تولید شده توسط استارت‌آپ می‌شود.
مزایای مسکن پلاس

شرکت‌هایی که از تامین مالی جمعی برای تامین سرمایه مرحله اولیه استفاده می‌کنند باید حداقل 1 ماه پیش از آن که شرکت واقعاً به این پول نیاز پیدا کند این کار را شروع کنند. شما می‌توانید برای برنامه‌های آتی شرکت خود از همین حالا درخواست ارزیابی طرح تامین مالی جمعی خود را به ما ارسال نمایید و بدون هزینه ارزیابی و از فرایند کوتاه تامین مالی مسکن پلاس مطلع شوید. چنانچه سرمایه‌گذار هستید طرح‌های تامین مالی جمعی کارآفرینان همواره در قسمت طرح‌ها برای سرمایه‌گذاری قرار خواهند گرفت.

سایر مطالب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top