تامین مالی جمعی (مقدمه)

5/5 - (2 امتیاز)

  شاید تا کنون برای شما اتفاق افتاده باشد که ایده‌ای ناب به ذهنتان برسد و فکر کنید که اگر این امکان مهیا شود که این ایده به واقعیت و اجرا برسد چه منفعت بزرگی هم برای شما و هم برای افرادی که از آن بهره‌مند می‌شوند به همراه خواهد داشت. اغلب ما ایده‌ها و کسب‌وکارهای جایگزین کار فعلی خود در ذهن داریم و بارها آرزو کرده‌ایم که ای‌کاش می‌توانستیم کسب‌وکار فعلی خود را رها کنیم و پا در مسیر امال و آرزوهای خود بگزاریم. مسیری که شاید زندگی ما را به طور قابل‌ملاحظه‌ای تغییر دهد، روابط اجتماعی ما را دگرگون سازد و رفاه، آسایش، امنیت و ثروت برای ما به ارمغان آورد. اما بعضاً زمانی که به اجرا می‌اندیشیم اغلب ما این جمله را به زبان می‌آوریم “ای‌کاش سرمایه لازم برای راه‌اندازی این کار را داشتم” در این مقاله به پاسخ این مسئله می‌پردازیم که تأمین مالی جمعی در دنیای مترقی امروز چگونه به تجاری‌سازی ایده‌ها کمک خواهد کرد.

با ما همراه باشید.

  ما غافل از آن هستیم که تنها پول راهگشای کار ما نیست و عوامل بسیار متعدد دیگری نیز وجود دارند که بر اجرایی‌شدن و موفقیت کار ما تأثیرگذار خواهند بود. بعضاً ایده‌های ما فقط برای ما که خالق آنها هستیم منطقی، امکان‌پذیر، سودمند، تأثیرگذار، جذاب و خارق‌العاده است و شاید اگر با فرد دیگری در مورد آنها صحبت کنیم، در اولین جملات و توصیفاتی که از ایده خود بیان کنیم متوجه شویم که این ایده در عمل نشدنی است یا اینکه آن‌گونه هم که فکر می‌کردیم گره از مشکلات باز نمی‌کند، آن‌گونه که فکر می‌کردیم برای دیگران جذاب نیست، اختراع ما اگر الان به کسی که فکر می‌کردیم مورد نیازش است داده شود به هیچ کارش نمی‌آید، خدمت ما اگر عرضه شود هیچ مشتری ندارد و … .

  تامین مالی جمعی راهکار پیشنهادی دنیا مترقی امروزی به این چالش‌ها است. راهکاری که ایده و طرح شما را به معرض قضاوت عمومی می‌گزارد و در یک تعامل سازنده و ساختارمند میان اعضای جامعه مخاطب، آن را اگر دارای پتانسیل باشد، رشد و بلوغ می‌دهد و اگر بدون پتانسیل، بدون ارزش و نشدنی باشد، بدون تعارف ایده ناکارآمد شما را می‌کشد. این راهکار ضمن ایجاد زمینه قضاوت و رشد برای ایده‌ها و طرح‌ها، آنها را تامین مالی نیز می‌کند و این پاسخ اقوام، دوستان، همشهری‌ها، هم‌وطنان و نوع بشر به این آرزوی شما است که ” ای‌کاش سرمایه لازم برای راه‌اندازی این کار را داشتم”.

  شما بگوئید که تامین مالی جمعی چیز جدیدی نیست و ما از قدیم هم با عناوین و رویکردهای مختلف چنین کاری در غالب آئین‌ها و مراسم‌های سنتی و بعضاً مذهبی خود نظیر آئین گلریزان داشته‌ایم. باید به شما بگوییم آری حق با شماست ولی این ابزار با کمک تکنولوژی‌های جدید و با استفاده از بستر دنیای مجازی کاری به‌مراتب فراتر و کاراتر از آنچه که قبلاً داشته‌ایم، انجام می‌دهد و انقلابی در دنیای تامین مالی و کسب‌وکارهای نوآورانه و کارآفرینانه به پا کرده است.

  نگاهی به تحولات اخیر به‌خوبی نشان می‌دهد که امروزه دیگر شیوه‌های سنتی تامین مالی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز‌های صاحبان کسب‌وکار باشد ازاین‌رو روش‌های مختلفی برای حل این مشکل در دنیا به وجود آمده که در سرتاسر جهان در حال گسترش است. تامین مالی جمعی یکی از این شیوه‌های جدید است که برای تامین تمام یا بخشی از سرمایه موردنیاز جهت آغاز یا انجام یک فعالیت مشخص به کار می‌رود.

  این روش که از طریق حمایت‌های افراد مختلفی از یک جامعه، از طریق زیرساخت‌های اینترنتی جذب می‌شود به دلیل مزیت‌های موجود توانسته جای خود را در میان اهالی پیدا کند.

  توسعه شگرف این شیوه تامین مالی، باعث شد که این روش یکی از ۱۰ فناوری برتر متأثرکننده جهان معرفی شود. این شیوه تأمین مالی که از سال ۲۰۰۶ در دنیا مورداستفاده رسمی قرار گرفته در کشور ما همچنان نتوانسته جای خود را به‌درستی باز کند و نیازمند ایجاد شدن زیرساخت‌های قانونی، فرهنگی، نهادی و اجرایی موردنیاز است.

تأمین-مالی-ایده

نگاهی اجمالی به تامین مالی جمعی

تأمین مالی جمعی در واقع ایده‌ای بسیار کهن است. قرن‌ها پیش، موتزارت و بتهوون از اشتراک عمومی برای تامین مالی کنسرت‌ها و قطعات موسیقی جدید استفاده می‌کردند، مسجدهای هند با اهدای خشت توسط خانواده‌های محلی ساخته می‌شدند و شهروندان نیویورک با سهم‌هایی کوچک در ساخت پایة نگهدارندة مجسمه آزادی سرمایه‌گذاری کردند. امروزه، مفهوم تامین مالی جمعی در رویة عام‌تر جمع‌سپاری منابع، واژه‌ای که توسط جف هاو (۲۰۰۶) معرفی شده، ریشه دوانده است. جمع‌سپاری از عموم مردم برای دسترسی به منابعی چون ایده‌ها، بازخوردها و راه‌حل‌ها به‌منظور توسعة پروژه‌ها و فعالیت‌های مختلف استفاده می‌کند. در مورد تامین مالی جمعی، هدف اصلی جمع‌آوری سرمایه از اجتماع است. بل‌فلیم و همکارانش (۲۰۱۳) تأمین مالی جمعی را به‌عنوان یک «فراخوانی باز» از طریق یک پلتفرم اجتماعی آنلاین به‌خصوص می‌دانند که منابع مالی را یا به شکل کمک مالی یا نوعی پاداش برای اشخاص (اجتماع) به‌منظور تامین مالی پروژه‌ها از اشخاص یا سازمان‌ها افزایش می‌دهد. در حالتی محدودتر، کانینگام (۲۰۱۲) تأمین مالی جمعی را به‌عنوان روشی برای جمع‌آوری پول و منابع کلی برای کسب‌وکار و توسعة محصول از طریق کمک‌های مالی یا سهم‌هایی از عموم مردم به واسطة پلتفرم اینترنت تعیین می‌کند. کاروران آن را یک ابزار تامین مالی بالقوه برای استارتاپ‌ها در مرحلة کشت ایده (بذر) می‌دانند که اشخاص را از اجتماعات یا سازمان‌های مختلف اینترنتی بسیج می‌کند که خودشان را در پروژه به‌خصوص برای تأمین مالی آن درگیر کنند. نوپایی در بهره‌برداری از قابلیت‌های شبکه‌های اجتماعی و دیگر قابلیت‌های وب ۲، نظیر شبکه‌سازی و بازاریابی فراگیر و زمان نسبتاً کوتاه موردنیاز برای افزایش سرمایه، جای گرفته است.

نقش مسکن پلاس در تبیین راه تامین مالی جمعی در کشور

  مطالب آکادمی مسکن پلاس با بهره‌گیری از آخرین و پر ارجاع‌ترین منابع موجود در زمینة تامین مالی جمعی و همچنین باتکیه‌بر تجربه و دانش شخصی متخصصین شرکت سپهربوم راد طراحی و تدوین شده است و به دنبال آموزش مفاهیم، نیازمندی‌ها و پیش‌نیازهای جمع‌سپاری ایده‌ها و طرح‌ها و یا تحلیل طرح‌های تأمین مالی جمعی در پلتفرم‌های موجود داخلی و خارجی است.

مسکن-پلاس-و-کرادفاندیگ

در این آکادمی مفاهیم و انواع روش‌های تامین مالی تبیین می‌گردد و سپس سعی می‌گردد به طور گام‌به‌گام و عملی مراحلی که برای تامین مالی کردن یک پروژه از این طریق باید پیموده شود ارائه گردد. سپس به سیر تاریخی و پیشینه ظهور انواع روش‌های تامین مالی جمعی می‌پردازیم، مطالب این سایت به شما کمک خواهد کرد که با سبقه و دلیل وجود این نوع تامین مالی آشنا شوید و با آگاهی از مواردی که تاکنون از طریق این ابزار تامین مالی گردیده است بتوانید نسبت به ایده‌هایی که از این طریق قابل تامین مالی هستند دید بگیرید. شما همچنین باید بدانید که برای تامین مالی جمعی طرحتان با چه افرادی مواجه هستید و این افراد چه انتظارات و درخواست‌هایی از شما دارند. در ادامه آن به این موضوع تحت عنوان اکوسیستم تامین مالی جمعی می‌پردازیم و به تکنیک‌هایی می‌پردازیم که به شما برای موفقیت در تحریک جمعیت به اقدام برای تأمین مالی طرحتان کمک می‌کند.

  همچنین اگر به‌عنوان سرمایه‌گذار مطالب سایت را دنبال می‌کنید برای شما خواهیم گفت تامین مالی جمعی در جهان چه جایگاهی دارد و در اقتصاد کشورها چگونه نقش ایفا می‌کند همین‌طور آموزش‌های لازم در خصوص تحلیل صحیح طرح‌های تامین مالی جمعی در مدل‌های مختلف آن را برای شما عزیزان آماده نموده‌ایم.

 پس با ما همراه باشید و آخرین اخبار مسکن پلاس را در شبکه‌های اجتماعی ما دنبال کنید.

سایر مطالب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top